Monday, February 13, 2023

Pemimpin MUDA Dan Tanggungjawab Wakil Rakyat


Tanggungjawab sebagai Ahli Parlimen sangat besar.

Ahli Parlimen merupakan individu yang membawa medium penyampaian pendapat dan kehendak rakyat.

Ahli Parlimen juga merupakan penggubal undang-undang serta menjadi sebahagian mekanisme semak dan imbang ke atas kuasa eksekutif.

Sebagai wakil rakyat, antara peranan utama Ahli Parlimen adalah mewakili rakyat kawasan Parlimennya.

Maka, wakil rakyat menggalas tanggungjawab atau amanah besar yang perlu dilaksanakan dengan jujur dan bijaksana seperti dimahukan oleh para penduduk kawasan Parlimen tersebut.

Sumber: https://www.malaysiasedar.com/2021/12/06/apa-sebenarnya-tugas-wakil-rakyat-bekas-ahli-parlimen-ini-jelaskan/


Baru-baru ini, Ahli Parlimen Puteri Wangsa, Amira Aisya Abdul Aziz mengumumkan dia akan menyertai International Visitor Leadership Program (IVLP) di Amerika Syarikat (AS) sehingga 27 Februari.

Pengumuman itu mencetuskan pelbagai reaksi daripada warganet dan orang ramai.

Terdapat warganet yang mempersoalkan tindakan Amira Aisya untuk meninggalkan kawasan Parlimennya selama sebulan.

Sebagai seorang wakil rakyat, Amira Aisya perlu bertanggungjawab sepenuhnya terhadap Puteri Wangsa.

Wakil rakyat perlu sentiasa responsif kepada keperluan rakyat. Tambahan pula, fenomena monsun yang sedang berlaku ketika ini, bila-bila masa sahaja boleh melanda kawasan sekitar Johor termasuklah Puteri Wangsa.

Tempoh sebegini yang perlu dititikberatkan oleh Amira Aisya. Sebagai wakil rakyat, Amira Aisya perlu mencurahkan tenaganya mempersiapkan Puteri Wangsa dengan sebarang keadaan yang tidak diingini.

Sumber: https://www.sinarharian.com.my/article/243647/berita/politik/adun-puteri-wangsa-terpilih-sertai-ivlp-di-as


Terdahulu, Amira Aisya mengatakan MUDA akan memberi fokus kepada suara rakyat sejurus Pilihan Raya Umum (PRU) tamat pada November tahun lalu.

Namun, tindakan Amira Aisya yang meninggalkan Puteri Wangsa selama sebulan tidak mencerminkan semangatnya untuk membawa suara rakyat.

Malah, program yang disertai itu atas kapasiti peribadi dan bukannya untuk menguruskan hal ehwal negara.

Amira Aisya seharusnya bijak untuk membezakan agenda yang lebih mustahak atau tidak.

Petunjuk Prestasi Utama (KPI) Amira Aisya sudah bermula dan tempoh selama beberapa tahun yang diberikan oleh penduduk Puteri Wangsa perlu dimanfaatkan sebaiknya oleh beliau.

Sumber: https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2022/12/1034767/muda-fokus-kepada-suara-rakyat-selepas-tersisih-daripada-kabinet


Kelantangan Amira Aisya terhadap sesuatu isu terserlah menerusi hantaran dan ciapan di media sosialnya.

Namun, kritikan juga perlu dilemparkan kepada Amira Aisya kerana gagal mengulangi prinsipnya.

Wakil rakyat bukan dinilai daripada kritikannya tetapi kepada hasil usahanya menyantuni permasalahan rakyat.Masih banyak isu berbangkit yang belum diselesaikan oleh Amira Aisya di Puteri Wangsa.

Sewajarnya, Amira Aisya boleh menggunakan tempoh masa selama sebulan untuk menyelesaikan isu rakyat di Puteri Wangsa dan menolak dengan baik jemputan kedutaan Amerika Syarikat.

Sumber: https://harakahdaily.net/index.php/2022/05/31/apabila-adun-muda-johor-sibuk-serang-kelantan/


Wakil rakyat diplih untuk membawa suara dan aspirasi rakyat untuk didengari demi kebaikan negara.

Sebagai rakyat, sudah pasti kita meletakkan harapan untuk wakil rakyat dipilih dapat menjalankan amanah dengan baik.

Jika wakil rakyat 'hilang' selama sebulan, rakyat umpama hilang tempat untuk bergantung dalam menyelesaikan isu yang dihadapi oleh mereka.

Masih banyak perlu dipelajari oleh Amira Aisya tentang tugas dan tanggungjawab sebenar seorang Ahli Parlimen.

Amira Aisya tidak boleh terlalu selesa dengan peluang yang sudah diberikan. Amira Aisya harus bertindak lebih matang serta agresif untuk menambat hati rakyat.

Sunday, February 5, 2023

Pendidikan Seks Bukan Jaminan Penurunan Masalah Sosial

Baru-baru ini, Presiden Ikatan Demokratik Malaysia (MUDA), Syed Saddiq menuntut kerajaan agar mempertingkatkan lagi pendidikan seks di sekolah.

Ujar Syed Saddiq, pendidikan seks sepatutnya diberikan perhatian terutamanya kepada generasi muda supaya mereka lebih tahu, peka dan cakna tentang isu seks bebas.

Katanya lagi, pendidikan seks adalah ilmu, bukannya bahan berbentuk lucah.

Kenyataan Syed Saddiq itu benar namun perlu diteliti daripada pelbagai aspek berhubung pelaksanaan pendidikan seks di sekolah.

Masyarakat Malaysia masih berpegang kepada budaya ketimuran dan amat sensitif dengan isu berkaitan seks ini.

Jika tersilap langkah mengenai pelaksanaannya, impak negatif akan berlaku.

Sumber: https://malaysiagazette.com/2023/01/26/pertingkat-pendidikan-seks-di-sekolah-syed-saddiq/

Sebenarnya, isu berkaitan pendidikan seks di sekolah ini bukan suatu perkara baharu.

Isu ini telah didebatkan sejak awal tahun 1980an lagi namun tiada satu pelaksanaan yang dibuat berhubung pendidikan seks di sekolah.

Sebagai rakyat biasa, pelbagai persoalan pastinya tercetus berhubung cadangan Syed Saddiq.

Persoalan seperti silibus, aspek yang perlu diberi penekanan, cara yang ingin disampaikan serta tenaga pengajar selain nilai yang terkandung dalam silibus pendidikan seks amat dibimbangi oleh rakyat.

Banyak faktor yang perlu dipertimbangkan sebelum pendidikan seks itu boleh dipertingkatkan di peringkat sekolah.

Sumber: https://www.astroawani.com/berita-malaysia/pendidikan-seks-silibus-ada-tetapi-tidak-capai-matlamat-pakar-196557

Agama Islam sendiri melihat golongan yang wajar memberikan pendidikan seks adalah ibu bapa.

Sebelum ini, pengkaji Islam turut menyebut bahawa pendidikan anak-anak dalam Islam merangkumi tujuh komponen penting dan salah satunya adalah pendidikan seks.

Sehubungan itu, menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk memberikan pendidikan seks kepada anak-anak mereka.

Berdasarkan saranan kajian yang dilakukan, pendidikan seks ini perlu diberi secara bertahap mengikut perkembangan umur anak-anak.

Pada usia 7-10 tahun, anak-anak perlu diajar tentang adab meminta izin dan adab-adab penglihatan serta seterusnya.

Apabila anak-anak mencapai usia baligh atau dewasa, mereka perlu diajar untuk memelihara diri, khususnya buat anak-anak yang belum mampu berkahwin.

Sumber: https://www.researchgate.net/publication/341252351_Pendidikan_Anak-Anak_Menurut_Abdullah_Nasih_Ulwan

Istilah pendidikan seks itu sering memberi tanggapan berbeza kepada segelintir rakyat.

Ada rakyat yang menyifatkan pendidikan seks itu sebagai tidak wajar dan ada yang menerimanya secara terbuka.

Situasi ini berlaku kerana topik pendidikan seks menjadi tabu dalam kalangan masyarakat di negara ini.

Rakyat menganggap pendidikan berkaitan seks tidak patut dibincangkan secara terbuka.

Justeru, sukar untuk mengubah minda atau 'mindset' rakyat Malaysia yang masih terikat dengan budaya serta adat ketimuran.

Sumber: https://www.bharian.com.my/rencana/agama/2019/01/523906/terapkan-pendidikan-seks-ikut-kerangka-islam

Tuntasnya, kewajaran pendidikan seks perlu diperhalusi secara holistik serta mempunya matlamat dan tujuan yang jelas.

Sebarang kesilapan dalam pembuatan dasar akan mengganggu usaha untuk mencapai matlamat yang ditetapkan.

Secara zahirnya, pendidikan seks perlu diajar dari rumah dan bukannya tanggungjawab pihak sekolah semata-mata.

Ibu bapa yang perlu mencorakkan pemikiran anak-anak mereka sejak dari kecil lagi.

Tanggungjawab ibu bapa sebagai pendidik peringkat primer amat penting bagi memastikan anak-anak mereka faham tentang bahaya seks dan sebagainya.

Pendidikan seks di sekolah tidak beri jaminan masalah gejala sosial akan berkurangan.